Jaga Nama Anda Selagi Gaji Pencen Berterusan

Anda sedang mencari mengenai penerima pencen kerajaan, tidak kira la pencen sendiri atau pencen dari arwah suami ka. Kalau ada ataupun yang tidak pernah langsung, mea sini admin kongsikan kepada anda sebagai pengetahuan kita semua tentang gaji pencen kerajaan


Ini sekadar info perkongsian daripada seorang rakan bomba yang berpengalaman.

Semalm saya baru saja mengikuti kursus pengurusan persaraan. Untuk pengetahuan semua bila kita dah pencen sebenarnya kita masih terikat dengan kerajaan, sebabnya duit pencen yang kita dapat adalah dari kerajaan. Kita hendaklah jaga duit pencen tersebut sampai bila-bila kerana sekiranya pemegang pencen ini masuk penjara walaupun 1 hari.

Pencen yang diterima akan terhenti serta-merta dan pencen tersebut tidak akan dibayar semula sekiranya penerima pencen dibebaskan. Kerana ini terjadi kepada seorang pemegang pencen di Gemencheh. Beliau  mendapat pencen sebanyak Rm1300 sebulan.

Dipendekkan cerita beliau telah beli kereta atas nama beliau dan kereta tersebut diguna pakai oleh anak lelakinya. Anak lelaki beliau telah melakukan 13 kesalahan jalan raya dan telah dapat surat saman dari polis. 1 mlm polis telah datang ke rumah beliau dan menangkap beliau. Dimahkamah beliau mengaku bersalah dan dijatuhkan hukuman denda rm1000 @ penjara 3 tahun

Pada 21hb bulan berikutnya beliau pergi ke atm utk mengeluarkn duit pencen. Tetapi beliau dapati tiada duit langsung pun. Beliau telah call JPA dan bertenya tentang duit pencen tersebut dan pihak JPA menjelaskn bahawa beliau telah dipenjarakan dan duit pencen tersebut automatik diberhentikan. Jadi sama-sama la kita menjaga pencen tersebut.




#skdrinfobersama
#sygpencenkita