Cara Daftar Dan Pasang Host Domain Di Blog Kita Blogger

Okeyba Tutorial Bagaimana apa macam mana apakah nak Cara tips trik langkah step Daftar pasang buat bikin fungsi itu akaun account akun Host Domain berbayar url percuma blogspot laman web wordpress Blog Kita ke www com my net gov premium, cara ganti buang adjust tukar url blogspot.com kepada com atau pilihan sendiri host domain.


Assalamualaikum and welcome to our website www.OkeyBa.tk here kepada pembaca-pembaca yang saya kasihi sekalian. Hari ini saya mahu kongsikan kepada anda tentang "Bagaimana cara kita Tukar url blogspot" atau lebih dikenali sebagai daftar Host Domain berbayar. Sama seperti laman web kami ini iaitu www.okeyba.tk pada asalnya ialah okeyba.blogspot.com. Admin buang dan tukar blogspot kepada www---tk.

Kenapa Perlu Buang Link Yang Sedia Ada?

Alasan kenapa perlu buang #tukar url blog ini adalah sebab sendiri punya tau la!!! wkwkwkw. Tida ba, sebenarnya supaya google search tidak pandang rendah berbanding url percuma, ini mereka akan angap lebih profesional dan serius dalam dunia internet. Tapi semua itu kami tidak ambil peduli sangat la tetapi apa yang penting adalah Top search keyword nanti. Untuk mengetahui lebih lanjut lagi mengenai cerita ringkas kita ne. Boleh klik dibawah sini:

Baca Juga:

Kelebihan Url blogspot percuma dengan Host Domain Com

Alasan Menukar Url Blogspot DI www.okeyba.tk


Untuk artikal perkongsian kita pada hari ini iaitu "Bagaimana cara kita Tukar Url blogspot" anda boleh rujuk dibawah sini. Gambar rujukan yang saya gunakan dibawah sini adalah semasa membuat penukaran Url blogspot beberapa bulan yang lalu.

Baca Juga:

Tempat membeli host domain yang terbaik dan Terpercaya

Cara Tukar Url Untuk Wordpress Kepada Host Domain


Pertama, masuk site freenom. Saya kira ini adalah site yang terbaik memberi perkhidmatan untuk membeli domain serta berpeluang menggunakkan domain secara percuma. Daftar sekarang dengan cara klik butang dibawah sini:

Selepas itu, klik sign in dan sign up menggunakkan google account anda.


Selesai buat akaun, sign in semula dan pilih services ➔ Register a New Domain.



Seterusnya, isikan url blog kamu dan klik Check Availability. Caranya ialah taip alamat blog kamu tanpa https:// dan .blogspot.com. Selepas itu, akan muncul senarai domain seperti tk,ml,com,gov dan sebagainya.


Contohnya disini ialah saya gunakan domain percuma iaitu ga. Saya klik Select dan Checkout.



Selepas itu, pilih jangka masa berapa host domain ini berlangsung dan klik Continue.


Seterusnya, anda diminta untuk masukkan butiran-butiran yang diminta. Isikan yang perlu dan Tandakan "i have read and agree......." ➔ continue order.


Sesudah anda klik continue, akan muncul nombor rujukan pembayaran, ini abaikan dan Just klik "Click here to go......".

Seterusnya pergi ke Service ➔ My Domains dan Klik manage Domain.



Untuk pengguna blogger, pertama pergi ke Settings ➔ Bassic ➔ Publishing ➔ Blog Address ➔ +set up a third party url for you blog. Selepas itu isikan pada ruangan yang disediakan dengan www.NamaBlogKamu.ga dan klik save.


Seterusnya, copy maklumat yang telah diberikan dan paste ke Freenom. Lihat seperti dalam gambar rajah dibawah ini :


Untuk IP DNS yang telah saya gunakan ialah ip United State iaitu 216.239.32.21. Maksud ip dns ini ialah dimana sasaran laman web anda. Jika anda ingin memberi sasaran di indonesai, malaysia ataupun sebagainya. Just copy senarai dns dibawah sini:

#Tabel senarai dns

Mungkin anda tertanya-tanya bolehkah menambah lebih lagi ip dns ini. Ya sangat boleh, caranya ialah klik add record dan masukkan ip dns.



Okey, berbalik kepada tadi, selepas save changes di Freenom maka akan keluar notis kecil "Record added successfully". Apabila keluar notis kecil ini, seterusnya pergi ke blogger tadi dan klik save semula. Jika berlaku error 9. Refresh di freenom dan juga blogger dan klik save semula di blogger. Gunakan alamat yang sama www.NamaBlogKamu.com apabila ruangan tersebut kembali menjadi kosong.




Opss, belum selesai lagi. Klik edit dan mark redirect NamaBlogKamu.blogspot.com to www.NamaBlogKamu.com. Maksudnya disini ialah menukarkan semua artikal yang anda buat menjadi url pihak ketiga.



Selesai, try klik view blog. kalau masih belum boleh buka. Tunggu 12jam atau 24jam untuk proses pemindahan url ke pihak ketiga. Rasanya setakat disini sahaja yang boleh saya kongsikan kepada anda mengenai tajuk artikal kita pada hari ini. Jika anda mempunyi sebarang persoalan ataupun sebagainya. Jangan malu jangan segan untuk tanggalkan komen anda dibawah sini. Sekian dan terima kasih.